Всё о дне Благовещения Пресвятой Богородицы. Праздник Благовещения: святые отцы о Богородице

Святитель Илия Минятий. Слово на Благовещение Богоматери:

“Как различны между собой Бог и человек! Но Бог, став человеком, в восприятии плоти не оставил природы Божества. И как различны Дева и Матерь! Но Дева, став Матерью, в материнском чревоношении не потеряла славы девства. Какое странное общение двух природ – Божеской и человеческой, неслитно соединившихся в одну ипостась! Божественная природа усвоила особенности человеческой, и Бог стал совершенным человеком; человеческая стала причастна свойствам Божественной, и тот же человек сделался совершенным Богом.

Андрей Рублев. Благовещание

Точно так же, какое необычайное соединение девической чистоты и материнского чревоношения, которые странным образом совместились в одной Жене! Девство дало Матери чистоту, которую должна была иметь Матерь Бога, вся чистая, вся непорочная, прекрасная как солнце, избранная как луна, как называет Ее Святой Дух (см.: Песн. 6, 9). Чревоношение дало девству благословение, которое должна была иметь Дева сообразно тому, как приветствовал Ее архангел: Благословена Ты в женах (Лк. 1, 28).

Там родилось это чудесное соединение – Богочеловек; здесь происходит другое соединение, такое же чудесное, Дева Матерь. «Странное и чудесное и во многом отступающее от обычной природы: одна и та же Дева и Матерь, пребывающая в освящении девства и наследующая благословение деторождения», – возглашает небоявленный Василий. У такого Сына, повторяю, такая должна быть и Мать; у Сына, Который родился человеком и не перестал быть Богом, – Мать, Которая родила Сына и не перестала быть Девой”.

Святитель Николай (Велимирович):

“Никогда никакая ключевая вода не была столь чистым зерцалом солнца, как Пречистая Дева Мария была зерцалом чистоты. (“О чистота, радость сердцу сотворяющая и душу в небо претворяющая! О чистота, благое стяжание, зверьми не оскверненное! О чистота, в душах кротких и смиренных пребывающая и человеками Божиими сих творящая! О чистота, посреди души и тела как цвет процветаюшая и всю храмину благовония исполняющая!” Прп. Ефрем Сирин. О чистоте.)

И утренняя заря, рождающая солнце, устыдилась бы пред чистотою Девы Марии, рождшей Бессмертное Солнце, Христа Спаса нашего. Кое колено пред Нею не преклонится, кои уста не возопият: “Радуйся, Благодатная! Радуйся, Заря спасения человеческого! Радуйся, Честнейшая херувим и Славнейшая серафим! Слава Сыну Твоему, Господу нашему Иисусу Христу, со Отцем и Святым Духом – Троице Единосущной и Нераздельной, ныне и присно, во все времена и во веки веков. Аминь“.

Святой праведный Иоанн Кронштадтский.
“Начало спасения”. (Слово на Благовещение Пресвятой Богородицы):

“Таинство, свершившееся в нынешний день, приводит в изумление не только человеческие, но и все ангельские, высокие умы. Недоумевают и они, как Бог безначальный, необъятный, неприступный, нисшёл до образа раба и стал человеком, не перестав быть Богом и нимало не умалив славы Божественной? Как Дева могла вместить в пречистой утробе нестерпимый огонь Божества, и остаться неповреждённою, и пребыть на веки Матерью Бога воплощённого? Так велико, чудно, такой Божественной премудрости исполнено это таинство благовещения Архангелом Пресвятой Деве воплощения Сына Божия от Неё! Радуйтесь, земнородные, радуйтесь, особенно верные души христианские, но радуйтесь с трепетом перед величием таинства, как обложенные скверной греха; радуйтесь, но немедленно искренним и живым, глубоким покаянием очищайте себя благодатью Божьей от скверны греха.

Михаил Нестеров. Благовещание.

Возвеличьте чистыми сердцами и устами Матерь Божью, возвеличенную и превознесённую над всеми тварями, Ангелами и человеками, возвеличенную Самим Богом, Творцом всякой твари, и помните, что таинство воплощения и вочеловечения Сына Божия совершилось для нашего спасения от греха, проклятья, праведно на нас изречённого в начале от Бога за грехи, и от смерти временной и вечной. Со страхом и радостью примите Господа, грядущего к нам водворить на земле, в сердцах и душах наших царство небесное, царство правды, мира и радости в Духе Святом, и возненавидьте богоненавистный грех, злобу, нечистоту, невоздержание, гордость, жестокосердие, немилосердие, себялюбие, плотоугодие, всякую неправду. Христос для того на землю сошёл, чтобы нас на небеса возвести”.

Православная Церковь отмечает великий христианский праздник - Благовещение Пресвятой Богородицы. Это событие, произошло две тысячи лет назад, когда Архангел Гавриил принес благую весть Пресвятой Деве Марии. О чем говорит эта благая весть нам, живущим в XX веке?

Благая весть, которую Архангел Гавриил принес Деве Марии, была давно ожидаемой не только ветхозаветным человечеством, но и Небом. Это радость для всех, для каждого из нас, ныне живущих.

До Христа люди по смерти не могли войти в райские обители, они были закрыты. И народ ожидал Мессию, подобно тому, как истекающий кровью человек ждет "скорую помощь". Потому "скорая помощь" с красным крестом - это символика христианская.

Господь послал Архангела Гавриила к Деве Марии. Когда Ей исполнилось четырнадцать лет, Она была отдана из

Иерусалимского храма восьмидесятишестилетнему старцу Иосифу, чтобы он хранил Ее девство. Она жила в Назарете, когда к Ней явился Архангел и благовестил, что Она зачнет и родит Сына и даст Ему имя Эммануил - "С нами Бог"! Она спросила:

Как будет это, если Я мужа не знаю?

Дух Святой найдет на Тебя, и сила Вышняго осенит Тебя, - отвечал Архангел.

И Дева Мария сказала смиренно:

Се, раба Господня. Да будет Мне по слову твоему. Совершилась воля Божия - Она зачала и стала Матерью Бога.

Человеку даны огромные способности. Господь наш Иисус Христос сказал: "Будьте совершенны, как совершен Отец Мой Небесный. Будьте святы, как Отец Мой свят есть." И Матерь Божия Дева Мария смогла удостоиться такой чести -быть Матерью Бога. Этим Она стала выше небесных Ангелов, Херувимов и Серафимов.

Господь, приняв от земной женщины нашу человеческую природу, прожил на земле тридцать три с половиной года, дал Свой Закон. Народ по злобе, по своей испорченности и гордыне не узнал в Нем ожидаемого Мессию, не принял Его и предал позорной смерти. Сын Божий был распят на Кресте, умер и Своим Воскресением в третий день после смерти воскресил нашу пленную земную плоть для жизни в будущем веке. Господь принял наше человеческое естество, и это естество страдало на Кресте, умерло и воскресло, Теперь же по произволению Божию оно восседает одесную Бога Отца.

Так что каждый из нас имеет величайшую возможность в постоянном духовном совершенствовании приближаться к Богу и после смерти воссоединиться с Ним.

Люди, живя на земле святой жизнью, воскресили свои Души еще при земной жизни, возродили в душах Царство Небесное через таинства крещения, покаяния и причащения. Через молитвы и Святые Дары они постоянно соединялись с Богом и стали гражданами Неба. И такие люди, когда придет Всеобщее Воскресение, воскреснут для вечной радостной жизни с Господом. И в день Страшного Суда они окажутся по правую сторону от Господа, будут под покровом Его благодати. А те, кто жили неправедно, в день Всеобщего Воскресения оживут не для Бога, а для вечных адских мук.

Евангелие означает в переводе "благая весть ", и Благовещение Девы Марии тоже "благая весть ". Как они связаны друг с другом?

Благая весть была явлена Матери Божией о том, что родится от Нее ожидаемый всеми Мессия. А когда Господь родился и дал евангельский Закон, то эта благая весть несла радость о спасении и искуплении рода человеческого.

Христос Своими страданиями искупил весь род человеческий, в том числе и нас. Он оставил нам веру и покаяние, надежду на спасение, потому Евангелие для нас "благая весть".

ВЕЛИЧАНИЕ

Архангельский глас / вопием Ти, Чистая: / Радуйся, Благодатная, / Господь с Тобою.

ИСТОРИЯ ПРАЗДНИКА

Благовещение Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии - так христианская Церковь называет великий двунадесятый праздник, посвященный воспоминанию о возвещении Архангелом Гавриилом Деве Марии тайны воплощения от Нее Бога Слова. (Лк. 1, 26-38). Это священное событие совершилось, по церковному преданию, в шестой Месяц после зачатия святой праведной Елизаветой святого пророка Иоанна Предтечи. "Совет Превечный открывая Тебе, Отроковице, Гавриил предста..." воспевает Святая Церковь в начале праздничной службы великого праздника Благовещения. Превечный Совет Святой Троицы о Воплощении Единородного Сына Божия для искупления погибавшего в грехах человеческого рода и его спасения был непостижимой тайной, сокрытой до назначенного Богом времени не только от людей, но и от Ангелов. Когда приблизилось время воплощения Слова Божия, появилась из среды человечества и Та, единственная в мире по Своей чистоте и святости, Дева - Преблагословенная Отроковица Мария - достойная послужить делу спасения человеческого рода и стать Матерью Сына Божия. Пресвятая Дева Мария была дарована престарелым родителям, праведным Иоакиму и Анне (память 9 сентября) за их непрестанные и слезные молитвы. Исполняя обет посвятить ребёнка Богу, в трёхлетнем возрасте праведные родители привели свою Дочь в Иерусалимский храм.

По достижении 14 лет, когда по закону иудейскому пребывание Ее в храме должно было окончиться, Пресвятая Мария была обручена с праведным восьмидесятилетним старцем Иосифом, бедным плотником из рода Давидова, которому поручили хранить Ее девство. Переселившись в Назарет, в дом Своего Обручника старца Иосифа, Пресвятая Мария продолжала ту же жизнь, которую проводила в храме. Святые отцы Церкви - Афанасий Великий, Василий Великий, Иоанн Дамаскин указывают, что под видом супружества Господь оградил Пресвятую Деву Марию от злобы врага рода человеческого диавола, скрыв от него таким образом, что Она - Та Самая Благословенная Дева, о Которой сказал пророк Исаия: "Се, Дева во чреве приимет и родит Сына и нарекут имя Ему Еммануил, что значит с нами Бог" (Мф. 1, 23; Ис. 7, 14). Пребывая в доме Своего Обручника старца Иосифа, Пресвятая Дева Мария однажды читала Книгу пророка Исаии и размышляла о величии Той, Которая удостоится быть Матерью Бога. Всем сердцем Святая Мария хотела увидеть Избранницу Божию и в глубоком смирении желала быть последней Ее служанкой. В тот благословенный день начала человеческого спасения, ставший днем воплощения Бога Слова, Пресвятой Деве Марии с небес явился посланный Богом Архангел Гавриил и приветствовал Ее словами: "Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою; благословенна Ты между женами". Она же, увидев его, смутилась от слов его и размышляла, что значит это приветствие. И сказал Ей Ангел: "Не бойся, Мария, ибо Ты обрела благодать у Бога; и вот, зачнешь во чреве, и родишь Сына, и наречешь Ему имя Иисус. Он будет велик, и наречется Сыном Всевышнего и даст Ему Господь Бог престол Давида, отца Его; и будет царствовать над домом Иакова во веки, и Царству Его не будет конца. - Мария же сказала Ангелу: как будет это, когда Я мужа не знаю? Ангел сказал Ей в ответ: Дух Святый найдет на Тебя, и Сила Всевышнего осенит Тебя; посему и рождаемое Святое наречется Сыном Божиям... Тогда Мария сказала: Се, Раба Господня; да будет Мне по слову твоему. И отошел от Нее Ангел" (Лк. 1, 28-38).

Непоколебимая, глубокая вера Пресвятой Девы Марии и столь же глубокое Ее смирение, соединенное с пламенной любовью к Богу и преданностью Его Святой воле, явились той благодатной Нивой (сравнение, взятое из акафиста Благовещению, икос 3), в недрах которой возник Благословенный Плод - Богочеловек Иисус Христос, Агнец Божий, взявший на Себя грехи всего мира. Так как от времени бессеменного зачатия Сына Божия полагается начало спасения рода человеческого, то Церковь в день Благовещения неоднократно возглашает: "днесь спасения нашего главизна и еже от века таинства явление..." День Благовещения является и днем воплощения Спасителя: от 25 марта до 25 декабря, когда празднуется Рождество Христово, ровно девять месяцев. Святая Церковь в праздник Благовещения вспоминает это дивное и непостижимое умами смертных Таинство. Всемогущий Бог великим Таинством Своего воплощения от Пресвятой Девы Марии приходит в мир, чтобы взять на Себя тяжесть грехов всего рода человеческого; Сын Божий становится Сыном Человеческим, воспринимает человеческую природу, чтобы Своим воплощением, искупительными страданиями и Воскресением обновить и обожить ее. Бесконечная любовь Господа к Своему созданию явилась в Его Божественном истощании, без которого прародительский грех и неисчислимые грехи последующих поколений неминуемо привели бы к гибели в вечности всех людей. Благодаря Боговоплощению каждому христианину, верующему в Господа и стремящемуся жить по Его заповедям, дарована возможность вечного блаженства в Царстве Небесном. В лице Пресвятой Богородицы христиане обрели милосердную Мать, Заступницу, Помощницу и Ходатаицу за них перед Божественным Ее Сыном.

Торжественное церковное почитание дня Благовещения началось не позднее IV века, о чем имеются свидетельства в творениях святителей Афанасия Великого и Иоанна Златоуста. Но иконы, изображающие это событие, появились в Церкви христианской уже во II веке, еще в Римских катакомбах, например, на стене усыпальницы святой Прискиллы. В Русской Православной Церкви на иконах Благовещения изображены Архангел Гавриил (обычно с крыльями и нимбом вокруг главы, а иногда с тороцами в ушах), предстоящий (прямо или коленопреклоненный) перед Святой Девой; в левой руке Архангела - райская ветвь, символ радостного благовестия, правой рукой он благословляет Деву; иногда вместо ветви в руке Гавриила - трезубец. Пресвятая Дева Мария представлена сидящей (в храмине) и благоговейно читающей книгу (пророка Исаии); в книге иногда видны слова: "Се Дева во чреве приимет" (Ис. 7, 14). Встречаются древние иконы Благовещения с некоторыми видоизменениями; так, например, Пресвятая Дева изображается с веретеном или початком в руках. На других иконах, например в Московском Успенском соборе, прядущею изображена не Сама Пречистая Дева, а служанка, сидящая у ног Ее. На Устюжской иконе Благовещения в Московском Успенском соборе Богомладенец представлен явившимся на персях Приснодевы в момент Благовещения. Встречаются также иконы Благовещения, на которых Божия Матерь изображена стоящей у колодца в черпающей воду; сзади или перед Ней изображен благовествующий Архангел.

Иконы Благовещения, символизирующие начало искупления рода человеческого, с древних времен по церковному законоположению помещаются на царских вратах. Царские врата изображают вход в Царство Небесное, а икона Благовещения напоминает нам об отверзении для нас рая, так как это священное событие явилось "главизною" нашего спасения.

ТРОПАРЬ, глас 4-й

Днесь спасения нашего главизна, / и еже от века таинства явление, / Сын Божий, Сын Девы бывает, / и Гавриил благодать благовествует, / тем же и мы с ним Богородице возопиим: / радуйся, Благодатная, / Господь с Тобою.

МОЛИТВА

О, Пресвятая, Богоизбранная Дево, Святаго Утешителя Духа Всенепорочная Невесто, Пребожественнаго же Отца Небеснаго Дщерь Превожделенная, посреде терния мира сего Тем обретенная, яко крин пресветлый добротою девства блистающийся, да Сыну Божию Чистая Матерь Неискусобрачная будеши! Что убо воздадим Тебе в пресветлый день сей Благовещения, воньже Архангела Гавриила красотою безмернаго девства Своего удивила еси и от того неизреченное обрадование восприяла еси? Что принесем Тебе за вся утешения Твоя, имиже возвеселила еси в день сей весь мир видимый и невидимый, наипаче же падший древле род человечь? Днесь спасения нашего начало и еже от века таинства явление: ныне убо Слово Божие тихо сниде с небес, яко капля каплющая на землю, и вселися в Твою Богоблагодатную Девственную утробу и бысть Плоть спасения нашего ради. Сего ради днесь Ангели ликуют на небесех и вся тварь веселится и радуется, празднующе начало свобождения своего от работы истления в свободу славы чад Божиих. Ныне радуется женское естество, Евы ради падшее, та бо повинувшися змию печаль роди женам и неудержанно введе смерть. Ты же, Дево, разрешила еси от горькия работы весь род человечь и свободою Христовою естество женское почтила еси, зане девством чистым паки истинную жизнь ввела еси, и сего ради жены, девство держаще, врага яве побеждати начинают. Ныне Адам ликует, видев, яко в пресветлый день сей исполнися на Тебе первое райское благовестие, яко семя Жены сотрет главу змия. С нимже ликовствует ныне весь род человечь, понеже Тобою, Пречистая, упразднися днесь древнее отвращение Божие к человеком, Бога бо паки привела еси к нам. Сего ради зрим Тя ныне, якоже древле Иаков, яко Лествицу Высокую, Еюже сниде Бог на землю и яко Мост Пречуден, имже сущих от земли паки возводиши на небо. Что воздадим Тебе, Царице неба и земли, за вся сия, имиже радость несказанную подала еси падшим и заблуждшим людем Твоим? Вся наши жертвы и приношения ничтоже суть пред величеством благодеяний Твоих. Единое точию угодно Тебе: “сердце сокрушенно и смиренно”, егоже и Сын Твой и Господь наш “не уничижит”. Сего ради молим Тя: исполни нас от превосходящия высоты смирения Своего елика вместити возможем, да принесем Ти во всесвятый день Благовещения Твоего Твоя от Твоих, во еже во всяцем деле блазе не мыслити высокая, но выну в смирении духа пребывати. Сею первейшею добродетелию украшени, в пресветлый день сего праздника Твоего в кротости и чистоте сердца со Архангелом Гавриилом возопием тебе: Радуйся, Благодатная, Радуйся, Обрадованная, Радуйся, Преблагословенная, Господь с Тобою и Тобою с нами во веки веков. Аминь.

АКАФИСТ БЛАГОВЕЩЕНИЮ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ

Кондак 1

Избранной в Предвечном Совете Богоотроковице Марии, послужити велию таинству Боговоплощения, сияющей девственной чистотою паче высшия небесныя чистоты, благоговейныя пения принесем Тебе, Богородице, о всерадостном от Архангела Благовещении Твоем. Ты же, яко обрадованная и радость падшим людем подати могущая, избави нас от всяких бед и греховныя печали, и возведи нас к небесней радости, да с Гавриилом вопием Тебе: Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Икос 1

Архангел Гавриил предстояй Престолу Божию выну зрит неприступную Божественную Славу, егда же прииде время избавления человеков, прия повеление Господне: Буди служитель страшному чудеси и таинству сокровенному: милосердием Моим подвигся ко взысканию заблудшаго Адама, снити тщуся. Гряди убо во град Назарет, в немже отроковица Мария обитает, да прелюбезную красоту девства узриши. Гряди к сему одушевленному Божию Кивоту, ко второму Небеси на земли сущему. Иди к Сей Обители Воплощения Моего и возвести нетленное Мое от Нея пришествие. Блюди же, да не смутиши и да не устрашиши душу Девы, да в радости будет, а не в печали благовестие твое. Сего ради приступи к Ней кротко и первый глас твой радость Ей да принесет, и да возопиеши Ей сице: Радуйся, Благодатная, Еюже радость возсияет. Радуйся, Обрадованная, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, Благословенная, Еюже вся тварь обновляется. Радуйся, Препрославленная, Еюже весь мир спасается. Радуйся, Богоизбранная Отроковице, падшаго Адама воззвание. Радуйся, Пренепорочная Лево, слез Евиных избавление. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 2

Видев Архангел Гавриил, яко Человеколюбец Господь умилосердися, гиблемый зря род человеч, удивися зело, како Бог, Егоже небеса вместити не могут, в девичестей хощет вместитися утробе, како не опалит ю огнь Божества, како Бог, на Негоже Херувими и Серафими возрети не смеют, хощет во образе раба явитися на земле, да с человеки поживет. Сему неизреченному таинству чудящеся со страхом возопи Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Разум неуразумеваемый страшнаго таинства открывая, рече Владыка Ангелов ко Архистратигу: что смущаешися, Гаврииле, о новости вещи? Аще не опали огнь купину в пустыне горевшую и не сгоравшую, не опалит всячески утробу Девичу Огнь Божества Моего, но паче оросит ю и освятит благодать Моя. Идеже бо хощет Бог, побеждаются естества уставы. Гавриил же, сия слышав, радости исполнися Божественныя, и отыде в Назарет, исполняя повеление Господне, помышляюще в себе, како внидет к Отроковице и како возвестит Ей таинство чудесное, во еже не смутити Ея девический помысл, и рече к себе: возвещу убо Ей первее радость, и целуя воспою глас таковый: Радуйся, Радосте всему миру, Тебе бо Единой подобает радоватися. Радуйся, Сладосте Ангелов, от Тебе Единей благоволи Господь воплотитися. Радуйся, Неувядаемый Цвете чистоты, Ты бо небесное благоухание всему миру явила еси. Радуйся, белоснежный крине девства, Ты бо райское девство на земли насадила еси. Радуйся, Сокровище паче всего дражайшее, Твоея бо доброты возжела Царь Небесный. Радуйся, Утро всему миру светлейшее, Твоим бо светом разгонится мрак греховный. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 3

Силою Божественною укрепляемый слете с небесных высот великий Архангел и в Назарет град прииде, и обрете Святую Деву во внутреннем чертоге Своем не о житейских пекущуюся, но в молитве и чтении кпижнем Пребывающую. Та бо разгнув книгу Исаии пророка, читаше словеса его: “Се Дева во чреве приимет и родит Сына и нарекут имя Ему Еммануил”. И распаляшеся серафимскою любовию не точию к Имущему скоро приити Христу, но и к Девице оной, Яже имать родити Того, и размышляше коль неизреченно есть таинство сие и коль велико есть достоинство Девицы Тоя, и моляшеся, о еже увидети Ю, и аще возможио, последнейшею Ей быти рабынею Тоя, да с радостию воспоем Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще страх велий и благоговение к Богоотроковице, Юже Бог избра быти Владычицею неба и земли, великий Архангел приближися ко внутренним дверем чертога Тоя, и се абие внезапу предста Преблагословенней с кротостию великою, предста Пренепорочней небесный Вестник, да радость всему миру благовестит, предста безплотный Чистой Деве, да безчестие женское в честь преложит, и между Создателем и созданием уневещение да сотворит, и светлым гласом абие глагола Неискусобрачней: Радуйся, Благодатная, ликуй ныне и веселися, яко Господь с Тобою. Радуйся, Благословенная, слыши ныне и приклони ухо Твое, яко возжела Царь доброты Твоея. Радуйся, Обрадованная, яко благословенна Ты в женах. Радуйся, Препрославленная, яко велия слава Твоя на небесах. Радуйся, Богоизбранная Отроковице, яко спасется Тобою от прелести весь род человеческий. Радуйся, преизящная Девице, яко возвеселится о Тебе весь превысочайший собор Ангельский. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 4

Бурю внутрь имущи помышлений сумнительных, смятеся Пресвятая Дева, таковое небесное благовестие услышавше, помысливше же в себе, каково будет целование сие, рече ко Архангелу: Ева, праматерь Моя, приемши разум змиин, лишися пищи Божественныя и изгнана бысть из рая, темже и Аз боюся целования страннаго твоего, стыдящеся поползновения. Сего ради отступи от дверей Моих, и не вещай глаголов, их же сбытия никакоже можеши показати, да не обольщена буду, что ум мой и душу смущаеши... Аз же в тишине духа Моего воспевати буду: Аллилуиа.

Икос 4

Слыша Архангел смиренных глагол Пресвятыя Девы высоту, рече к Ней: Что мене боишися, Всенепорочная, паче Тебе боящагося? Что мене благоговееши, Владычице, Тебе честно благоговеющему? Не удивляйся странному моему зраку, не ужасайся, Архангел бо есмь. Змий прельсти Еву иногда, аз же Божий предстатель послан есмь Божественный Совет Предвечный поведати Тебе. Не бойся, Мириам, обрела бо еси благодать у Бога безмерный ради девственныя чистоты Твоея. Сего ради зачнеши во чреве и родиши Сына и наречеши Имя Ему Иисус. Сей будет Велий и Сын Вышняго наречется. И даст Ему Господь Бог престол Давида отца Его и воцарится в дому Иаковли во веки и Царствию Его не будет конца. Благовествующе же сие велие благочестия таинство, со страхом вопию Тебе сицевая: Радуйся, звездо незаходимая, вводящая в мир Великое Солнце Христа. Радуйся, заре присносияющая, являющая человеком всего мира Творца. Радуйся, паче утра светлейшая, всем во тьме греха сидящим свет благодати облистающая. Радуйся, паче злата дражайшая, всем неведущим Бога сокровище веры показующая. Радуйся, Лествице Небесная, Еюже Бог нисходит с небес. Радуйся, мосте к небесем приводяй, Имже мир исполняется чудес. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 5

Богодухновенныя глаголы Архангеловы слышавше, Пресвятая Дева смутися паче бывшаго, зане тии Рождество Ей возвещаху. Сего ради рече ко Архистатигу: Глаголи Мне явственнейше, како зачну, Дева сущи отроковица браку Непричастная. Како будет сие, идеже мужа не знаю? Како убо глаголеши, яко рожду, боюся еда лесть глаголеши? Сия рече не неверия ради, но яко не веде, како может родити, естества законы превосшедши. Сего ради рече ко Ангелу: скажи Ми образ рождения, во еже не повредитися девству Моему, и тогда обрящеши сердце Мое к Божию изволению готовое, да с радостию воспою Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видев Архангел величие веры Пречистыя, рече к Ней: Глаголы, яже мне вещаеши, обычая есть рождества человеков смертных, законам же естества не работает Иисус, Содетель естества, Отроковице. Ты ищеши увидети от мене образ зачатия Твоего, но той несказанен есть: Дух Святый найдет на Тя и Сила Вышняго осенит Тя, темже и Рождаемое Свято наречется Сын Божий. От Того во чреве приимеши и Той совершит в Тебе недоведомое зачатие, о Пресвятая Дево. Сего ради прославляю Тя сице: Радуйся, Духа Пресвятаго Невесто Богоизбранная и преднареченная. Радуйся, Бога Отца Дщерь прелюбимая и превожделенная. Радуйся, свитче Божественный, в немже перстом Отчим написуется в Тебе Божие Слово. Радуйся, златый светильниче, Имже Огнь Божества возсияет всему миру. Радуйся, глубино неисчерпаемая, неудобозримая и Ангельскима очима. Радуйся, высото неизглаголанная, неудобовосходимая человеческими помыслы. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 6

Проповедника Божественнаго и Вестника небесного тя верую быти, рече Пресвятая Дева ко Ангелу: вижду бо тя ангельскою облистаема светлостию, обаче стыждуся скоро веровати словесем Твоим, не уведевше первее со всякою известностью. Слышах бо Священную некую Деву Еммануила рождающую, пророком древле предреченную. Сего ради хощу разумети, како естество человеческое претерпит Божества растворение, да познаю таинства силу и с верою воспою Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиявает ныне, Пречистая, Тобою всему миру велие Таинство воплощения Божия, — рече Архангел к Богородице, — Ты бо еси Оная Святая Дева, о Нейже предрече Исайя. Ты еси Дверь Божества, чистотою запечатленная и девством хранимая, Юже Иезекииль предвиде. Господь пройдет Тобою, якоже солнечная луча стекло или кристал проходит, просвещающи и освящающи Тя Божественною Славою, во еже быти Тебе истинною Материю Божией, рождающей Совершеннаго Бога и Совершеннаго человека, и Девою Нетленною, якоже прежде Рождества, такожде в Рождестве и по Рождестве Твоем, родиши бо Сына, Соблюдающа Твое девство неврежденно. Сего ради, прославляюще величие тайны Твоея, вопию Тебе сице: Радуйся, Купино Неопалимая, Юже не опалит огнь Божества, Моисеем Предзримая. Радуйся, двере затворенная, Еюже пройдет Бог, Иезекиилем предреченная. Радуйся, Скиние предивная, Яже Невместимаго Бога не тесно вместит, Авраамом прообразованная. Радуйся, руно орошенное, на Негоже Владыка яко капля дождевная тихо снидет, Гедеоном предвещанное. Радуйся, земле ненасеянная, Слово Небесное, яко пшеницу плодоносную, чисто прозябающая. Радуйся, ниво неоранная, Сына Божия, яко клас Божественный, яве произрастающая. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 7

Хотящи веровати страшней тайне Архангелом возвещенной, Пресвятая Дева обаче смутися промышляющи высоты сия величество, и вся стыдящися, глаголаше: Рцы Ми, Гаврииле, истиннейшая, како нетленней бывши чистоте Моей, рожду с плотию Безплотнаго? чудеса всегда быша множицею Божественною силою чудодействуема, дева же неискусомужне никогдаже роди. Сего ради како может всеми невместимый и всеми невидимый во чрево девичие вселитися, еже Сам созда? Рцы Ми сия, да с верою воспою Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Нова и страшна и чудна Твоя таинства, рече Ангел Богородице, и новую тварь показа Тобою всех Творец Господь, Ты бо Едина Царя Воплощаема приимеши во утробе, да Ты Едина Мати Сына Божия пронаречешися, Чистая. Сего ради не дивися чудеси и да не сумнишися: “Бог, идеже хощет, побеждается естества чин”, вся бо возможна суть Всемогущему. И якоже от ребр Адамовых создана бысть Ева без матери древним Богозданием, тако и ныне от Твоего девства воплощается без отца всех Господь. И да уверит Тя жезл Ааронов невлажно прозябший и руно Гедеоново, зане, яко росу, зачатие приимеши, Нетленная Дева сущи. Такожде и купина во огне неопально пребывшая да возвестит Ти, яко приимеши огнь, Божества, Приснодева, и по Рождестве пребудеши Чистая. Сего ради приими целование мое, да вси племена земная с радостию воспоют Тебе: Радуйся, жезле Ааронов, нетление всему миру прозябший. Радуйся, финикс Давидов, безсмертие падшим людем процветший. Радуйся, Скиние Небесная, от Херувимов осеняемая и ублажаемая. Радуйся, Святая Святых Большая, от Серафимов почитаемая и приснославимая. Радуйся, Чаше Безсмертнаго Царя, в Нейже растворяется от Святаго Духа всемирная радость. Радуйся, Стамно Божественныя манны, от Неяже верным уготовляется неизреченная сладость. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 8

Страннаго Рождества сего величество смущает Мя, — рече Пресвятая Дева ко Ангелу, — понеже Всеблагой благоволи паче ума вселитися в Мя, да храм чист душею и плотию соблюден буду Ему, глас радования глагол твоих приемши, веселия Божественнаго исполняются, да упразднится ныне Мною древнее Евино осуждение и да воздается Мною днесь долг человеков, да вси Светлому Благовещению сему радующеся, благодарственно воспоют Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Вся тварь ныне о Тебе радуется, Благодатная, Ангельский Собор и человеческий род, — рече Архангел, — яко дадеся Тебе радость Божественная и яко всякое обетование Божие Тобою ныне приемлет конец: Тобою днесь благословися Авраам о семени своем. Тобою ныне свободися Ева от древния печали. Тобою ликует Адам, яко днесь исполняется первое благовестие падшим людем: семя Жены сотрет главу змия. Тобою вся тварь ныне начинает свобождатися от рабства тлению в свободу славы чад Божиих. Тобою ныне подадеся всему роду человеческому всякая радость и веселие вечное, да вси во веки восхвалят Тя сице: Радуйся, Обрадованная Дево, от древних патриархов прообразованная. Радуйся, Святая Богоневесто, всеми пророки древле предвозвещенная. Радуйся, Вертограде заключенный, в Негоже Царь Небесный возжела внити. Радуйся, Кладезю запечатленный, от Негоже никтоже возможет испити. Радуйся, Саде Божественный, в Немже от всех цветов Святаго Духа райское благоухание во весь мир изнесеся. Радуйся, Раю новонасажденный, в Немже Божественное древо жизни посреде Тебе к прозябению уготовися. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 9

Всякое естество Ангельское удивися ныне о Тебе, Пречистая, слышаще дивное Твое со Архангелом Гавриилом собеседование и наипаче моление Твое сие: “Душу очисти, Тело освяти, Церковь сотвори Мя вместительну Божию и Скинию Богоукрашенну, да наитием Пресвятаго Духа сотворюся храм одушевлен и Матерь Чистая Жизни”. Егда же по молитве сей изрекла еси из смиреннаго сердца Твоего: “Се Раба Господня, буди Ми по глаголу твоему, да вселится Бог в Мя”, вся Небесныя Силы прославиша Бога, видяще, яко готово сердце Твое к приятию Божественному, и со страхом и с радостию воспеша Ему: Аллилуиа.

Икос 9

Вития Божественный Святый Архангел Гавриил бысть в страсе и в молчании глубоцем и прекрати глаголы своя, егда, Пресвятая Дево, Ты изрекла еси смиренное слово Свое: “Се раба Господня, буди Ми по глаголу твоему”. В начале мирскаго бытия творческим словом сим: “да будет”, Творцем изреченным, создана быша всяческая видимая и невидимая. Ныне же слово сие, Девою изреченное, низведе Творца твари в мир сей и тако открывается днесь еже от века таинство великое: Сын Божий Сын Девы бывает, да бога Адама соделает. Соприсносущное Слово Отчее, не разлучився от горних, сниде на землю и бысть Плоть и вселися в ны, неизреченно истощается и во Утробу Девичу вселяется. Да радуется убо небо и земля и со Архангелом да поет Пречистей Деве сице: Радуйся, Небо земное, до горних высот смиренным духом возшедшее. Радуйся, Селение Небесное, Слово Божие неизреченно вместившее. Радуйся, Благословенная, зачатие Превечнаго Бога нетленно приемшая. Радуйся, Благодатная, Чертог Девства Твоего в зачатии Едина сохраньшая. Радуйся, Чистая Дево, естества уставы в Боговоплощении преславно победившая. Радуйся, Богоневесто, естество Ангельское в Благовещении Твоем предивно возвеселившая. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 10

Спасти хотяй мир, Человеколюбец Господь сниде, яко дождь на руно в Пречистую утробу Твою, о Богомати, и абие неизреченным наитием Святаго Духа содеяся недоведомое зачатие и Превечное Слово Божие Плоть бысть и вселися в Тя, восприяв Ю от Пречистых кровей Твоих без услаждения плотскаго, но не без услаждения духовнаго: тогда бо Девическое сердце Твое божественным исполнися желанием и дух Твой горяще пламенем Серафимския любви, ум же весь, аки вне Себе быв, в Бозе углубляшеся. И тако услаждаяся неизреченнаго Боголюбия сего и умнаго Боговидения, Ты поклонилася еси Воплощаемому от Тебе Господу Твоему и радостно воспела еси Ему: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси девам, Богородице Дево, ибо девственно от Духа Свята зачала еси Предвечнаго Бога и Дева пребыла еси и тако Еву от древния печали свободила еси. Днесь — радость Благовещения, девственное торжество и таинство велико, начало нашего спасения. Днесь веселится небо и радуется земля. Сего ради великий Гавриил первый от всея твари, разумев духом великое Боговоплощения таинство, поклонися со страхом велиим воплощьшемуся в Девичей утробе Спасу мира и воплощшую Пречистую Деву почти подобающим поклонением, яко Царицу неба и земли, и с благовением велиим воспе Ей таковая: Радуйся, Высокого таинства Воплощения Божия пречудное совершение. Радуйся, неизреченнаго составления Плоти Христовой преславное явление. Радуйся, Чертеже безсеменнаго уневещения, в Немже Творец всего мира днесь вместися. Радуйся, Ковчеже Божественнаго Воплощения, Имже радость велия всей вселенней ныне даровася. Радуйся, Девице, Боготканную порфиру от Пречистыя Плоти Твоея Слову Божию исткавшая. Радуйся, Отроковице, нетленную багряницу от девственных кровей Твоих Агнцу Божию взаимодавшая. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 11

Пение всеумиленное принесла еси, Пречистая, егда по отшествии Архангелове посетила еси праведную Елисавету южику Твою и возвестила ей радость Благовещения, в веселии духа, глаголюще: “Величит душа Моя Господа и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Яко призре на смирение Рабы Своея, се бо отныне ублажат Мя вси роди”. Сие посещение Твое возвесели праведную Елисавету и взыграся от радости младенец Иоанн во чреве ея, и исполнися Духа Свята Елисавет, и рече: “Откуду мне сие, да прииде Мати Господа Моего ко мне”. Да взыграется ныне и наш дух, ощущающи в день Благовещения Твоего радость посещения Твоего. Сего ради с Елисаветою возопием Тебе: “Благословена Ты в женах и Благословен Плод чрева Твоего”, Ему же выну да поем вси: Аллилуиа.

Икос 11

Свет велий и Божественный возсия в души Твоей, Пречистая, егда по гласу Архангела Дух Святый сниде на Тя и Сила Вышняго осени Тя и егда абие зачала еси в Богоблагодатней девственней утробе Своей Творца светов, Егоже свет во тьме светит и тьма его не объят. Той просвети Тя, яко солнце, светом Божества Своего, Всю прослави и обожи, сего ради “сияет доброта Твоя, блистает чистоты Твоея светлость, якоже предрече о Тебе в Песнех Дух Святый: “Вся добра еси, ближняя Моя, и порока несть в Тебе”. Вся Избранна, Вся Преукрашенна явилася еси, Юже Бог возлюби, Вся Чистая и Божественный Славы исполненна. Сим Божественным Твоим Светом просвещаемии, да воспоим Тя и мы в песнех, яко Матерь Света сице: Радуйся, Свеще Божественнаго Света, Свет Невечерний в утробе Твоей понесшая. Радуйся, Луче Умнаго Солнца, весь мир светом Лица Божия просветившая. Радуйся, Небесный Светильниче, на свещнице земном всей вселенной возженный. Радуйся, Живоносный Источниче, благодатию Духа Святаго преизобильно орошенный. Радуйся, Светоносная Дево, Еяже ради свет Боговедения днесь нам всем возсия. Радуйся, Избранная Богоневесто, Еюже ныне радость неизреченная весь мир облиста. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 12

Благодать Божественная и радость велия процвете днесь всему миру, Пречистая, в светоносный день Благовещения Твоего, яко Тебе ради в день он древняя печаль преста и начало спасения человеков положися: Сын Божий, Сын Девы явися и земля Евы ради проклята бывшая, Тобою, Дево, днесь паки благословися. Херувим от древа жизни отступает и врата райския верным днесь паки отверзаются, мир же весь исполнися радости, отнележе великий Гавриил еже радуйся Тебе, Дево, свыше возгласи. Сего ради небеса убо достойно днесь да веселятся, земля же да радуется, всякое же дыхание и тварь да поют о Тебе Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще всерадостное от Архангела Благовещение Твое, Богородице, восхваляем вси страшное, преславное и велие таинство чистаго и девственнаго от Духа Святаго зачатия Твоего, поклоняемся нетленно зачатому от Тебе Сыну Твоему Христу Богу нашему и от всего сердца веруем и исповедуем, яко и в Божественном зачатии и по Рождестве Твоем Ты пребыла еси Приснодева. Сего ради с Гавриилом принесем Тебе сицевый Архангельский глас: Радуйся, Благодатная, облеченная в Солнце, сияющая благодатию и славою всей вселенней. Радуйся, Благословенная, от восток солнца до запад препетая и превозносимая по всей поднебесней. Радуйся, Ангельское великое удивление, Гавриила красотою девства Своего удивившая. Радуйся, всему миру благое веселие, падшия люди радостию Благовещения Твоего возвеселившая. Радуйся, смиренная Раба Господня, высотою смирения Своего Бога на землю низведшая. Радуйся, Милосердная Мати Бога Вышняго, Матерним заступлением Своим многие грешники ко Христу приведшая. Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Кондак 13

О, Всепетая Параклита Невесто, Чистая брака не познавшая Дево! Архангела красотою Девства удивившая и Богу Слову Плоть нетленно днесь взаимодавшая, нынешняя наша приемши приношения о всерадостном от Гавриила Благовещении Твоем, Христу Богу обрученныя в девстве сохрани, всех же в чистоте укрепи и от бед избави, да свободшеся Тобою от вечных мук. Тобою рай да обрящем, идеже вси да воспоем о Тебе Богу: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

«Благовещение - это день благой вести о том, что нашлась во всем мире людском Дева, так верующая Богу, так глубоко способная к послушанию и к доверию, что от Нее может родиться Сын Божий. Воплощение Сына Божия, с одной стороны, дело Божией любви - крестной, ласковой, спасающей - и Божией силы; но вместе с этим воплощение Сына Божия есть дело человеческой свободы. Св. Григорий Палама говорит, что Воплощение было бы так же невозможно без свободного человеческого согласия Божией Матери, как оно было бы невозможно без творческой воли Божией. И в этот день Благовещения мы в Божией Матери созерцаем Деву, Которая всем сердцем, всем умом, всей душой, всей Своей крепостью сумела довериться Богу до конца.

А благая весть была поистине страшная: явление Ангела, это приветствие: Благословенна Ты в женах, и благословен плод чрева Твоего, не могли не вызвать не только изумления, не только трепета, но и страха в душе девы, не знавшей мужа, - как это могло быть?..

И тут мы улавливаем разницу между колеблющейся - хотя и глубокой - верой Захарии, отца Предтечи, и верой Божией Матери. Захарии тоже возвещено, что у его жены родится сын - естественным образом, несмотря на ее преклонный возраст; и его ответ на эту весть Божию: Как же это может быть? Этого не может случиться! Чем Ты можешь это доказать? Какое заверение Ты мне можешь дать?.. Божия Матерь ставит вопрос только так: Как это может случиться со мной - я же дева?.. И на ответ Ангела, что это будет, Она отвечает только словами полной отдачи Себя в руки Божии; Ее слова: Се, Раба Господня; буди Мне по глаголу твоему…

Слово “раба” в теперешнем нашем словоупотреблении говорит о порабощенности; в славянском языке рабом называл себя человек, который свою жизнь, свою волю отдал другому. И Она действительно отдала Богу Свою жизнь, Свою волю, Свою судьбу, приняв верой - то есть непостижимым доверием - весть о том, что Она будет Матерью воплощенного Сына Божия. О Ней праведная Елизавета говорит: Блаженна веровавшая, ибо будет Ей реченное Ей от Господа…

В Божией Матери мы находим изумительную способность довериться Богу до конца; но способность эта не природная, не естественная: такую веру можно в себе выковать подвигом чистоты сердца, подвигом любви к Богу. Подвигом, ибо отцы говорят: Пролей кровь, и примешь Дух… Один из западных писателей говорит, что Воплощение стало возможным, когда нашлась Дева израильская, Которая всей мыслью, всем сердцем, всей жизнью Своей смогла произнести Имя Божие так, что Оно стало плотью в Ней.

Вот благовестие, которое мы сейчас слышали в Евангелии: род человеческий родил, принес Богу в дар Деву, Которая была способна в Своей царственной человеческой свободе стать Матерью Сына Божия, свободно отдавшего Себя для спасения мира. Аминь».

>

  • E-mail >
  • 7 апреля Православная Церковь празднует Благовещение Пресвятой Богородицы – один из 12 главных (двунадесятых) праздников в православном календаре.

    Этот праздник на Святой Горе Афон, в Уделе Божией Матери, издревле чтится с особой любовью и благоговением. Ведь он непосредственно связан с Игуменией Горы Афонской...

    Благовещение означает «благая» или «добрая» весть. В этот день Деве Марии явился архангел Гавриил и возвестил Ей о грядущем рождении Иисуса Христа - Сына Божьего и Спасителя мира. По сути, с этого события начинается священная евангельская история; оно предшествует Рождеству, спасительной миссии Иисуса Христа, Тайной Вечере, Распятию и Воскресению Христову.

    Редакция портала «Русский Афон» собрала 10 изречений афонского подвижника и теоретика исихазма свт. Григория Паламы о смысле и значении Благовещения Пресвятой Богородицы, с которыми предлагаем познакомиться нашим читателям.

    1. Бог посылает Архангела к Деве, Которую, при соблюдении Ея девства, делает Своею Матерью силою единого благовещения; потому что если бы Она зачала от семени, то Родившийся не стал бы новый Человек, ни безгрешным бы Он не был, ни Спасителем грешников; ибо движение плоти к детотворению, беспорядочно примешиваясь к установленному Богом замыслу о нас, таким образом овладевает нашими способностями и являет их не совсем свободными от греха.

    2. Итак, если бы зачатие Божие происходило от семени, то не был бы Он новым Человеком, ни Начальником Новой и отнюдь не стареющей жизни; ибо если бы Он был участником ветхой чеканки и наследником оного прародительского греха, Он не смог бы носить в Себе полноту чистого Божества, и сделать Свою плоть неиссякаемым источником освящения, как не мог бы и осквернение оных Прародителей смыть преизбытком силы, ни довлеть, для освящения всего сущего, впоследствии. Поэтому не Ангел, не человек, но Сам Господь, воплотившись во чреве Девы и пребыв неизменным Богом, пришел и спас нас.

    3. Подобало также и Деву иметь свидетельницей Своего безсеменного зачатия и помощницей в том, что совершалось в деле Домостроительства.

    4. Господственно, с истинным величием нося знаменательное имя Девы, Она имела полное обладание чистотой, будучи Девой и телом и душою и силами души, и богатея всеми телесными чувствами, не имеющими ни малейшей зазоринки; и все до такой степени полностью и утверждено, и так сказать – как это приличествует Госпоже, во всем ненарушенно на все времена; как Она затворенная Дверь сокровищницы и запечатанная книга, хранящая от очей сокровенные писания.

    5. Но еще и по другой причине Дева является Госпожою по достоинству, именно – как владычествующая над всеми, как в девстве зачавшая и божественно родившая – по естеству Владыку всего мира.

    6. И еще – Она является Госпожою, не только как свободная от рабства и участница божественного господства, но и как источник и корень освобождения человеческого рода, и особенно в силу Своего неизреченного и радостного Рождения.

    7. Разумея Ее как сосредоточие божественных и человеческих дарований, и украшенную всеми благодатями Божественного Духа, Архангел Ее поистине провозглашает «Благодатной». Увидев же, что Она как бы уже зачала Того, в Ком – Сокровища их всех, и предвидя, что это чревоношение Ея не связано с тягостями и рождение будет без болезней, Он приглашает Ее радоватися, и объявляет Ее единой Благословенной и Славной по справедливости среди жен: ибо не было иной женщины, хотя бы и прославленной, которая преизбыточеством славы настолько была бы славна, что равнялась бы Богородице Деве.

    8. Сия Дева – Матерь является и Купиною и Клещами, в Себе Божественный Огонь неопально приявшая зачатием, при служении Архангела, сочетавшего чрез Нее Отстранителя греха мира с человеческим родом, и чрез неизреченное сие сочетание нас полностью очистившего.

    9. Итак, Дева-Матерь является единственной как бы границей между тварным и несотворенным (Божественным) естеством; и все ведящие Бога, познают и Ее – как Место Невместимого; и все восхваляющие Бога, воспоют и Ее после Бога.

    10. Она – Причина и бывших прежде Нее (благословений и даров человеческому роду) и Предстательница настоящих и Ходатаица вечных. Она – Основание Пророков, Начало Апостолов, Утверждение Мучеников, Фундамент Учителей. Она – Слава сущих на земле, Радость сущих на небе, Украшение всего создания. Она – Начало и Источник и Корень, уготованный нам на небесах, надежды, которую да будет всем нам получить по молитвам Ее о нас, во славу Рожденного прежде веков от Отца, и в последние времена воплотившегося от Нее – Иисуса Христа Господа нашего.

    Использование материалов возможно
    при условии указания активной гиперссылки
    на портал «АФОНИТ.INFO» ()